VORM Participatie Placemaking

Participatie en placemaking op de Kaai

Hier maakten we gebruik van:

Hoe bouw je vanaf dag 1 samen aan verandering in de buurt? Door elkaar echt goed te leren kennen en letterlijk deuren te openen. Feijenoorders laten zien dat het kan!

Eind 2022 sloot de Margarinefabriek in Feijenoord na ruim 130 jaar haar deuren. De sleutel van het terrein kwam in handen van ontwikkelaars VORM en Amvest.
Hier komt een compleet compleet nieuw stuk stad: met plek voor woningen, bedrijven en voorzieningen aan een prachtige, open kade!

Hoe neem je iedereen – en vooral de buurt – mee in deze verandering?

Kickstad begeleidt in opdracht van VORM/Amvest de participatie en placemaking. Met als doel om vanaf dag 1 samen te bouwen aan een levendige plek voor iedereen.

Onze aanpak

Vanaf dag 1 gingen we de buurt in om kennis te maken met de Feijenoorders. Wie wonen er? Wat leeft er onder de bewoners? Welke dromen en zorgen bestaan er over de toekomst van hun wijk? We stuurden de Urban Detective op pad: hij trok met een camera de wijk in op zoek naar het buurt-DNA.

We deden we mee aan activiteiten in de buurt, organiseerden zelf activiteiten en gingen we spontane straatgesprekken aan. Zo kregen we een dieper begrip van de zorgen en wensen.

En zagen we dat de Feijenoorders vooral kansen zagen in deze verandering! Waar ze heel erg nieuwsgierig naar waren was de binnenkant!

Participatie:
meedoen en openstellen

Het participatietraject had tot doel input op te halen om het Stedenbouwkundig Plan te verrijken.

Op diverse avonden brainstormden we met bewoners over uiteenlopende onderwerpen. Aan de hand van plattegronden en referentiebeelden voerden met elkaar het gesprek over de uitstraling van de verschillende plekken en gebouwen. Ook bespraken we met elkaar de vraag: hoe maken we dit straks een aantrekkelijk en toegankelijk gebied voor buurt en stad?

Inlopen

Elke twee weken konden mensen vrijblijvend binnenlopen met vragen, of gewoon voor een bakkie pleur en een goed gesprek. Laagdrempelig en toegankelijk, passend bij het DNA van de buurt.

De poorten gaan open!

Op een feestelijke manier openden de wijkraad en de kinderwijkraad van Feijenoord de poorten van het terrein tijdens de startbijeenkomst. De wethouder onthulde samen met VORM en Amvest de nieuwe naam van het project: De Kaai.

Meer dan 500 Feijenoorders en andere Rotterdammers kwamen langs om een kijkje te nemen. Op de informatiemarkt konden zij eerste plannen bekijken en hun idee voor de plek achterlaten. Rondleidingen over het terrein werden gegeven, kinderen konden knutselen en natuurlijk kon iedereen genieten van hapjes en drankjes gemaakt door buurtbewoners.

Placemaking:
ook nu al van alles te beleven

De placemaking strategie draait om beleving. Samen met partners in de buurt en wijk hebben we een programmering gemaakt.

ALL CAPS verzorgde een graffitiworkshop en Villa Zebra knutselde samen met kinderen een maquette die gaat meegroeien met de ontwikkeling.

Met De Groene Golf op Zuid zorgden we ervoor dat de straatzijde van het terrein werd opgeknapt en vergroend.

100 studenten Ruimtelijke Ordening begeleidden we bij het bedenken van wat een aantrekkelijke tijdelijke interventie op de kade zou kunnen zijn.

Impact op de stad

  • Fysieke aanwezigheid van omgevingsmanager zorgt voor helderheid en vertrouwen
  • Placemaking creëert levendigheid, waardevolle ontmoetingen en betrokkenheid bij de planvorming.
  • Veel opgehaalde ideeën kregen een prominente plek in het Stedenbouwkundig Plan.

Meer weten?

Vince de Jong

Projectmanager & Urban Detective