Niet werken voor klanten? Doen!

Blog

Wat als we met ons hele Kickstad team een week (digitaal) bij elkaar zouden zitten en alleen maar aandacht besteden aan elkaar en de toekomst van ons bedrijf? Hoeveel zouden we dan kunnen bereiken? Kunnen we dat eigenlijk wel fixen?

Deze vragen speelden door mijn hoofd toen ik een artikel las over het Antwerpse ‘360° communicatiebureau’ Marbles. “Elk kwartaal (…) werken we één volledige week niet voor onze klanten. Dan werken we aan ons bedrijf en aan onszelf. We nemen onze manier van werken onder de loep, kijken waar we nog beter kunnen worden, zetten experimenten op, geven ons kantoor een make-over”. Ik was meteen verkocht. Het concept is zo simpel; focus al die losse uurtjes productontwikkeling, kennisdeling, organisatieontwikkeling in één week per kwartaal. Met natuurlijk de ambitie om met elkaar in een week véél verder te komen dan in losse uurtjes ooit mogelijk was geweest.

In februari 2021 ging Kickstad het experiment aan. Hieronder  deel ik mijn lessen; 1) maak geconcentreerd tijd, 2) focus, varieer en heb fun en 3) het kan praktisch. Maar eerst licht ik toe waarom jouw organisatie dit ook zou moeten overwegen.

“Door klanten altijd voor te laten gaan, loopt de ‘ballon’ gevuld met creativiteit, energie en ideeën van medewerkers langzaam leeg. Dat kan anders!”

Herken je dit?

Je hebt als bedrijf veel ‘interne’ ambities; persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers, opzetten van nieuwe producten of beter evalueren en feedback geven. Hoe vaak sneeuwen deze ambities niet onder door werk voor klanten dat voorgaat, of een last minute offerteverzoek? Juist, veel te vaak!

En herken je ook dat als je een uur geblokt hebt om te sparren met die ene creatieve collega over een nieuw product, dat je er eigenlijk net lekker inzet, als je alweer door moet in de waan van de dag? De creativiteit gaat verloren, je spreekt acties af als opvolging, maar komt daar moeilijk aan toe.

Je organisatie loopt langzaam leeg…

Het lijkt alsof werk voor klanten en acquisitie de hoofdzaak is, de core business. Maar niets is minder waar. Zoals ook Marbles terecht aangeeft: “gelukkige medewerkers, gelukkige klanten, gelukkige samenleving.” Het start dus met het welzijn van medewerkers. Hun ontwikkeling en creativiteit. De overtuiging iets toe te voegen aan het bedrijf en de samenleving.

Door klanten altijd voor te laten gaan, loopt de ‘ballon’ gevuld met creativiteit, energie en ideeën van medewerkers langzaam leeg. En daarmee letterlijk je organisatie. Mensen zoeken – bewust of onbewust – verder naar een plek waar zij wél voorop staan. Dat kan anders.

“Overal tussendoor zat fun. Van de energizers zoals de Mural-kamelenrace tot een lunchwandeling met foto-opdracht en van een koffie to-go (#supportyourlocals) tot het afsluitende thuis-diner.”

De pauzes altijd benutten met een activiteit. Op de dinsdag: haal koffie af bij je favoriete lokale zaak. #supportyourlocals

 

Lessen uit de eerste Kickstad-week

Met deze aanleiding, kozen we er samen voor om in 2021 het experiment aan te gaan. We blokten al voor de start van het jaar drie weken in onze agenda’s om volledig te focussen op onszelf, elkaar en ons Kickstad. De eerste week in februari smaakt naar meer! Onze drie belangrijkste lessen:

1 – Het effect van geconcentreerde tijd met het volledige team is gigantisch. Zo hebben we ons één dag gericht op productontwikkeling. Deze dag hebben we als team de basis geleerd van design thinking door een introductie van Jip Pijs. Vervolgens inspireerde gastspreker Maarten Essenburg ons over service design. Dit alles pasten we meteen toe door in drie groepen te werken aan drie MVP’s (minimum viable products), die aan het einde van de dag af waren. Eén daarvan is inmiddels al een paar keer in offertes beland en ik verwacht de komende weken de eerste omzet hieruit.

Aandachtspunt: reken ook tijd voor verwerking, verankering en uitvoering. Wij waren al blij met een MVP, maar hebben er daarna nog lang over gedaan om met de MVP naar buiten te kunnen. Omdat het op een actielijstje staat, die ingehaald wordt door werk voor opdrachtgevers. Liever behandel je minder onderwerpen maar ga je verder per onderwerp.

Inspirerende gastsprek Maarten van Essenburg over service design

 

2 – Sleutels tot succes zijn focus, variatie én fun. Als het om de te behandelen thema’s gaat: focus! Kies een overall thema voor de week (dat waren wij vergeten) en een subthema per dag (zoals productontwikkeling). Doe liever één ding goed dan veel dingen half. Naast deze focus is variatie in werkvormen de sleutel tot succes. Zeker als het meeste (of alles) online gaat. Wij varieerden in soorten programma (kennisdeling, creatieve onderdelen, uitwerking, ontspanning), werkvormen (brainstorm, groepswerk, discussie, debat, foto-opdracht), interactie (solitair of gezamenlijk, in kleine of grote groepen) en technieken (Teams, Mural, Kahoot!, Trello, film, gezelschapsspel). Overal tussendoor zat fun. Van de energizers zoals de Mural-kamelenrace tot een lunchwandeling met foto-opdracht en van een koffie to-go (#supportyourlocals) tot het afsluitende thuis-diner. Zo is teambuilding en team identiteit een integraal onderdeel.

Aandachtspunt: de voor succes vereiste variatie vraagt veel van de facilitator en zijn of haar voorbereiding. Hoe beter voorbereid, hoe beter de sessie, zeker online. En – hoe verrassend – dat kost veel tijd in de voorbereiding. Wees dus bereid om – bovenop de investering in de week – ook te investeren in de voorbereiding.

Objectenbingo op de donderdag

 

3 – Het is praktisch mogelijk. Je kunt een week echt tijd met elkaar doorbrengen. Opdrachtgevers reageerden fantastisch. “O, wat een goed idee, dat zouden wij ook eens moeten doen!” Is zo ongeveer de meest gehoorde reactie. Een week geen dienstverlening is te overzien, zeker als je het vroeg aankondigt. Inmiddels staat de Kickstadweek in onze offertevoorwaarden, inclusief de data dat we onbereikbaar zijn. Alle agenda’s zijn een jaar vooruit geblokt en in de week zelf hebben we een vriendelijke maar heldere afwezigheidsreminder voor onze mail. Ook kozen we ervoor om de woensdag als rustdag te bestempelen. Hierdoor houden we goed rekening met parttimers en kunnen de deadline werkers ‘stiekem’ nog wat tussendoor doen.

Aandachtspunt: ondanks dat het praktisch mogelijk is je externe werk een week op pauze te zetten, helpt de thuiswerk setting niet mee. Verandering van omgeving, het fysiek aan de kant leggen van je laptop en telefoon zou next level zijn. We hopen dit te testen in mei, in onze tweede Kickstadweek!

Geïnspireerd?

Ben je geïnspireerd, laat het ons weten! Heb je vragen? We vinden het leuk deze kennis en ervaring te delen. En als je tips hebt voor de volgende Kickstadweek houden we ons van harte aanbevolen!

Wout van der Heijden

Innovator & procesmanager - chef HR & organisatieontwikkeling 06 811 69 055

Gerelateerde cases

Toekomst Unileverterrein Vlaardingen

Unilever verlaat haar campus in Vlaardingen na meer dan 60 jaar. Deze top locatie aan de Nieuwe Maas transformeert in een bruisend woon- en werkgebied. Wij geven vorm aan de participatie voor deze prachtige gebiedsontwikkeling.

Gebiedsagenda Stationsgebied Leiden

De gebiedsagenda is een uniek product, speciaal in het leven geroepen om invulling te geven aan de belofte van de verrijking van het Stedenbouwkundig plan voor het Stationsgebied uit 2012.